Homepage
 Weblog Patrick Welman

11/07/2009


Met slechts twee verkeersborden een veilige straat!


Vrijdag 6 november jl. was ik op uitnodiging bij enkele bewoners van de Kerkstraat te Glanerbrug op bezoek. Aanleiding was het gevoel dat ze hebben dat de hoeveelheid doorgaand vrachtverkeer weer aan het toenemen is. Vrachtverkeer dat uit de gemeente Losser of Duitsland afkomstig is en de Kerkstraat als verbindingsroute naar een bestemming buiten Glanerbrug gebruikt. Dit terwijl er alternatieve routes zijn. Bijvoorbeeld de route Euregioweg, Oostweg en A-35. Je bent als vrachtwagenchauffeur iets langer onderweg, maar de Kerkstraat heeft geen last van je grote vrachtwagen. Ik heb al eerder aan dit probleem aandacht geschonken. Er zijn toen wel wat maatregelen genomen, maar niet genoeg. Uit de cijfers die ik heb blijkt dat de afgelopen twee jaar ook de hoeveelheid personenwagens is toegenomen. Daar moet wel bij worden opgemerkt dat de gemeten snelheid niet verontrustend is.

Het gaat mij echter om het doorgaande vrachtverkeer. Helaas beschik ik niet over objectieve informatie waaruit blijkt dat van een stijging sprake is. Ik kan voorlopig alleen afgaan op de verhalen van de bewoners en die merken op dat het aantal bewegingen toeneemt. Als gevolg daarvan doen zich onveilige situaties voor. Gelukkig hebben zich nog geen verschrikkelijke ongelukken voorgedaan, maar de bewoners zijn er niet gerust op dat zo zal blijven. Overigens heb ik wel bij de ambtenaar om aanvullende informatie gevraagd. De bewoners geven aan dat het gaat om "grote vrachtwagens" die veel ruimte nodig hebben. Als je je bedenkt dat aan de Kerkstraat een school, winkels, een kerk, dorpshuis, ouderencentrum en een sportpark zijn gelegen en dat de straat niet echt is ingericht als een weg voor doorgaand vrachtverkeer dan kunt u toch niet anders dan met mij eens zijn dan dit niet moet kunnen. Vooral kinderen, ouderen en minder valide medeburgers verdienen een veilige weg. Daar komt bij dat de oplossing zo voor de hand ligt. Plaats bij de ingang van de Kerkstraat een verbodsbord voor vrachtwagens. Slechts laden en lossen is toegestaan. Niemand die als gevolg hiervan schade leidt. Ik zal het komende week nogmaals bij de stadsdeelwethouder onder de aandacht brengen.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief