Homepage
 Weblog Patrick Welman

10/30/2009


Bijen gebruiken de electronische snelweg!


Vandaag ontving ik onderstaande e-mail die ik de lezers van mijn weblog niet wil onthouden.


Geachte bestuurders,

Zoals u wellicht weet hebben we met bijensterfte te maken. Minister Verburg heeft maatregelen aangekondigd en al genomen. Hoewel de Minister milieuverbetering van de openbare ruimte ter sprake heeft gebracht is daar nog niet veel of zelfs niets van te zien (m.u.v. akkerranden). Er is bij veel burgers, bestuurders en groenbeheerders echter wel een grote bereidwilligheid de om het milieu van bijen te verbeteren. Het grote dilemma daarbij is het gebrek aan kennis.

Om daaraan tegemoet te komen, heb ik een helpdesk voor bijen ontwikkeld. Deze helpdesk geeft antwoord op vrijwel alle vragen die betrekking hebben op het milieu van bijen.

De helpdesk is het resultaat van 25 jaar onderzoek in Wageningen (WUR, Dorschkamp, Alterra, Van Hall Larenstein, bij deze HBO was ik Lector stedelijke beplantingen). Aan deze helpdesk liggen tientallen rapporten en andere publicaties ten grondslag. (zie Link verantwoording op het Homepage).

De helpdesk is gericht op het grote publiek én op de professionele groenbeheerder. Voor professionals heb ik al verschillende lezingen over de website gegeven. (onder meer op De Dag van de Openbare Ruimte). Men is vrijwel zonder uitzondering zeer enthousiast en men vindt ook dat de landelijke overheid daar kennis van moet nemen. De Website wordt door vele gezien als een grote bijdrage om de bijenstand een gezonde toekomst te bieden. Het is voor mij heel lastig om toegang te krijgen tot de landelijke overheid.

Ik hoop dat u in staat bent om de website onder de aandacht te brengen van bestuurders en ambtenaren die verantwoordelijk zijn voor groenbeheer en groenbeleid in uw omgeving en zo mogelijk onder de aandacht van het landelijke bestuur.
De bedoeling is dat mensen met een klein beetje groene vingers zelfstandig hun vragen kunnen oplossen en dat kunnen vertalen naar beheer.

De bijenhelpdesk laat ook zien wat burgers in hun eigen straat en hun tuin kunnen doen om de biodiversiteit te vergroten en wat de mogelijkheden zijn op het platteland.

De website is gemaakt op non-profit basis, bevat geen reclame en wordt niet gesponsord

Met Vriendelijk groet

Arie Koster

www.bijenhelpdesk.nl / www.hulpvoorbijen.nl

Helpdesk voor bijen, drachtplanten en biodiversiteit.

Geeft antwoord op vragen over het bevorderen van wilde bijen en honingbijen:

· Welke planten worden door bijen bezocht?

· In welk milieu groeien deze planten?

· Hoe kunnen bestaande vegetaties zoals grasland, bermen en ruigten zo bijenvriendelijk mogelijk worden beheerd?

· Welke samenstelling moeten bijenvriendelijke houtige begroeiingen hebben en hoe moeten deze worden beheerd?

· Wat zijn de mogelijkheden voor bijenvriendelijke milieus in het stedelijke gebied en in het agrarische cultuurlandschap?

· Waar nestelen bijen en hoe kan nestgelegenheid worden bevorderd?


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief