Homepage
 Weblog Patrick Welman

10/28/2009


Waar zijn de ouders?


Enkele weken geleden stond er in de TC Tubantia een alarmerend artikel over vandalisme bij de Glanerbrugse basisschool Drakensteyn. Dat was voor mij aanleiding om zowel met de directeur van de school, Rijk Slot, als met de wijkagent, Wilfried Bossink, contact op te nemen. Afgelopen dinsdag (27 oktober 2009) heb ik beide heren gesproken en is mijn beeld met betrekking tot de situatie redelijk compleet. Er is in Glanerbrug Zuid sprake van een golfbeweging in vandalisme en overlast. De laatste weken is het redelijk rustig, maar dat betekent niet dat dit zo zal blijven. Er zijn verschillende groepen die voor (veel) overlast in dit deel van Glanerbrug zorgen. Als er geen maatregelen worden genomen dan komt de overlast terug. Beide heren zijn daar van overtuigd. De eerste verantwoordelijkheid voor het gedrag van deze kinderen/jongeren ligt uiteraard bij de ouders. Helaas ontrekken die zich te vaak aan die verantwoordelijkheid. Wilfried Bossink vertelde over een voorbeeld waarbij een ouder geconfronteerd met het gedrag van de zoon. De eerste reactie was ontkenning en vervolgens boosheid richting de politie. Een respons die ik niet begrijp. Ik zou me echt flink schamen.

Daarnaast ontbreekt het aan voldoende capaciteit jongerenwerk. Natuurlijk is er "de Hut", maar dat is onvoldoende. Komt bij dat de openingstijden ook niet al te ruim zijn. Dat zou dus al anders kunnen. Wat verder jammer is dat de korpsleiding van de politie heeft besloten om te stoppen met de adoptie van basisscholen. Voor veel kinderen een mooie gelegenheid om op een prettige wijze met de politie in aanraking te komen. Volgens Rijk en Wilfried heeft de adoptie positieve effecten. Ik kan me voorstellen dat er als gevolg van landelijke bezuinigingen minder uren voor het korps in Twente beschikbaar zijn. Waarom echter niet oud-agenten inzetten die met pensioen zijn, maar nog graag kinderen over het politiewerk willen vertellen. Er zijn kortom nog genoeg maatregelen te bedenken om het probleem van de overlast/vandalisme aan te pakken, maar daarbij is de betrokkenheid van de ouder(s) onontbeerlijk.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief