Homepage
 Weblog Patrick Welman

9/02/2009


Duitse buren moeten niet zeuren!


De afgelopen weken hebben onze Duitse buren zich gemeld in het debat over de luchthaven Twente. Vorige week hebben enkele Duitse bestuurders een brief naar de provincie Overijssel en de gemeente Enschede gestuurd. Volgens berichten in de media vrezen de briefschrijvers "kannibalisering" van vliegveld Munster Osnabruck (FMO). De brief en het gebruikte woord zijn nieuw voor me, maar de reacties vanuit Duitsland op de voorgenomen plannen niet. Lange tijd waren er in de Duitse reacties ook argumenten op het terrein van milieu en geluidsoverlast. Dat daar aandacht voor werd/wordt gevraagd begrijp ik. Ben ook van mening dat de luchthaven Twente hier rekening mee dient te houden. Dat is immers tot op heden ook steeds richting Oldenzaal, Hengelo, Losser en Dinkelland opgemerkt. Maar als ik de Duitse reacties in de media mag geloven is er nu iets nieuws aan de bezwaren toegevoegd, namelijk "kannibalisering" en heroverwegen samenwerking. Wel eerder zijn opmerkingen gemaakt over de negatieve gevolgen voor FMO, maar nog nooit in deze zware bewoording en helemaal niet door er de samenwerking in Euregioverband aan te koppelen.

Er is dus echt iets aan de hand. De Duitse bestuurders vrezen dat we in Twente economisch goud in de handen hebben en dat mogen we niet verzilveren. Iets anders kan ik er niet van maken. Overigens zijn en waren er verkiezingen, dus dat kan ook een rol spelen. Ik ken de inhoud van de brief niet, maar ervan uitgaande dat het woord "kannibalisering" is gebruikt dan kunnen we als Nederlanders dit woord ook van toepassing verklaren op de grote bedrijventerreinen aan de andere zijde van de grens waar zich bedrijven uit Twente hebben gevestigd. Volgens mijn herinnering hebben wij niet gedreigd met het "opblazen" van de samenwerking binnen de Euregio. We hebben onderzocht wat doen wij niet goed waardoor Twentse bedrijven verhuizen. Vervolgens hebben we op basis van de conclusies ons beleid en onze acties aangepast. Dit wil ik de Duitsers ook adviseren. Er is niets mis met gezonde concurrentie. Als de Duitsers echter op deze toer bezig blijven dan moeten wij onze houding ook maar eens aanpassen.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief