Homepage
 Weblog Patrick Welman

10/09/2009


Fusie Enschede - Losser geen goed idee


De afgelopen weken is een oude discussie nieuw leven in geblazen. Ik doel natuurlijk op de gemeentelijke herindeling in Twente. Onlangs vormde de bestuurscrisis in Losser aanleiding voor het opnieuw oplaaien van die discussie. Enkele jaren geleden heb ik een pleidooi gehouden voor het trekken van nieuwe grenzen van de gemeenten in Twente. Daarbij zouden de nieuwe "natuurlijke" grenzen zoals wegen, spoor en kanalen gebruikt kunnen worden. Dat is echter vanuit de provincie nooit opgepakt. Dus voorlopig heb ik het daar niet meer over. Terug naar de bestuurscrisis in Losser. Steeds vaker hoor je opmerkingen in de media dat Losser maar met Enschede moet fuseren. Dan worden de problemen wel opgelost. Laat ik meteen duidelijk zijn. Ik voel hier niets voor. De komende jaren moeten we ons in Enschede concentreren op onze eigen uitdagingen en een fusie met Losser kan dat proces negatief beinvloeden. Dat heeft niets met Losser en/of haar inwoners te maken, maar alles met de hoeveelheid tijd en emoties die met een fusie gepaard gaan. Daar zit ik niet op te wachten. Ik verwacht echter wel dat een aantal Twentse gemeenten in de toekomst nadrukkelijker naar meer samenwerking zullen moeten kijken. De uitdagingen van de huidige maatschappij worden steeds complexer. Kleine gemeenten hebben niet meer de kwaliteit en kwantiteit in huis om die vragen adequaat te beantwoorden. Dus dat op termijn de gemeentelijke landkaart van Twente er anders uit gaat zien, ja daar ben ik van overtuigd.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief