Homepage
 Weblog Patrick Welman

9/26/2009


Piketvergoeding brandweer moet op fatsoenlijk niveau blijven!


Aan het begin van deze week ontving ik een noodkreet van de brandweermensen van de post in Glanerbrug. Ze waren in de veronderstelling dat de gemeenteraad de komende week een besluit zou nemen met als gevolg een flinke daling (tussen 50% en 70%) van piketvergoeding. Dat konden en wilden ze niet accepteren en daarom hebben ze contact met de politiek opgenomen. Uiteraard heb ik direct op deze noodkreet gereageerd. Woensdagavond had ik met de mannen (inclusief 1 vrouw) een gesprek om van ze te horen wat er precies aan de hand is. De krant heeft hierover bericht. Voor mij is duidelijk dat de parttime brandwacht uit Glanerbrug, probleem doet zich ook in Boekelo voor, terecht de noodbel heeft geluid. Het zijn allemaal personen die veel tijd in hun werk bij de brandweer steken. Ze leveren daarnaast een bijdrage aan de veiligheid van onze samenleving. Daarom moeten ze veel trainen, studeren, voorlichting geven en realistisch oefenen (bijvoorbeeld in het buitenland). Je kunt dus niet meer over vrijwilligers spreken maar over parttime brandweermensen. Op 20 mei jl. is er een nationaal onderhandelingsakkoord voor vrijwilligers bij de gemeentelijke brandweer gesloten. Dit akkoord heeft o.a. tot gevolg dat de piketvergoeding, geldbedrag die men ontvangt voor thuis wachten op signaal dat er bijvoorbeeld een brand is, naar beneden is bijgesteld. Voor een volle week van 108 uur krijg je nu 287,14 euro en vanaf 1 oktober 2009 een bedrag van 136,72 euro. Daarvoor moet je dus continu thuis zijn omdat de pieper kan gaan en dan moet je vervolgens binnen 2-3 minuten op de brandweerpost zijn. U begrijpt een zware belasting voor het gehele gezin. Daar moet een fatsoenlijke vergoeding tegenover staan. Een vergoeding die uitdrukt dat we als samenleving veel waardering hebben voor het vele werk dat deze brandweermensen vervullen.

Wat nu? We hebben nog een beetje tijd. De nieuwe cao gaat weliswaar in per 1 oktober a.s., maar de brandweercommandant heeft in mijn aanwezigheid duidelijk gemaakt dat de oude regeling voorlopig in Enschede blijft gelden. Verder is het zo dat de gemeenteraad niet komende week, maar pas bij het debat over de programmabegroting een besluit moet nemen. In die begroting is een post opgenomen van 160.000 euro voor de brandweer. Dit bedrag wil de commandant gebruiken om de cao-bijdrage aan te vullen. Dit vind ik een interessante oplossing voor het probleem. Je kunt wel als raadslid op de situatie reageren door het stellen van vragen of het hebben van een luisterend oor. Beter is het bieden van een oplossing. Wat mij betreft moeten we als raad het genoemde bedrag in de programmabegroting overeind houden. Dat zal dan ook mijn insteek zijn.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief