Homepage
 Weblog Patrick Welman

5/21/2006


Geen zitbaan, maar een loopbaan!


Gisteren ben ik samen met de voorzitter van het CDJA Enschede-Hengelo, Matthijs Punter, en oud-gemeenteraadslid Suat Ari naar het partijcongres in Utrecht geweest. Om 7.45 uur zijn we uit Enschede vertrokken. Suat wilde graag de deelsessie over Europa bijwonen en die begon om 9.30 uur, vandaar. Hoewel ik eigenlijk alleen maar het middaggedeelte wilde bijwonen toch ervoor gekozen om zo vroeg mee te gaan. Ik moet zeggen dat ik er geen spijt van heb gehad. In de deelsessie over Kenniseconomie heb ik een aantal punten naar voren kunnen brengen die de moeite waard zijn. Namelijk dat het prima is dat universiteiten een derde taak erbij krijgen, maar dat hier ook middelen tegenover moeten staan. De derde taak is kennisvalorisatie. Thans moeten universiteiten hier middelen voor vrijmaken uit de budgetten voor onderzoek en onderwijs. Dat stuit op veel weerstand en onbegrip. Dat moet dus anders en niet alleen via innovatievouchers. Het middagdeel bestond uit een aantal speeches. Vooral het verhaal van Hans de Boer, voorzitter Task-force Jeugdwerkloosheid, is me bij gebleven. Tuurlijk was de speech van JP ook interessant, maar Hans de Boer bracht zijn verhaal met veel emotie. Geweldig. Vooral zijn pleidooi om jongeren te wijzen op de ongekende mogelijkheden van vakmanschap sprak me zeer aan. De meeste jongeren kiezen tegenwoordig voor een kantoorbaan, terwijl de banen als vakman voor het oprapen liggen. Als vakman kun je een prachtige loopbaan krijgen. Vandaar zijn uitspraak "Geen zitbaan, maar een loopbaan". Het is thans al zo dat starters in bijvoorbeeld de techniek meer verdienen dan personen die met een kantoorbaan beginnen. Terwijl in de beeldvorming van veel jongeren het anders om is. Meer aandacht voor vakmanschap is nodig, omdat we in de toekomst veel behoefte aan vakmensen hebben. Wat mij betreft een aandachtspunt binnen de brede school in Enschede.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief