Homepage
 Weblog Patrick Welman

5/13/2006


Betalen (sport)verenigingen te veel huur?


Enkele weken geleden heb ik met bestuursleden van een sportvereniging gesproken die mij melden dat zij ondanks eigen investeringen geen vermindering van de huur konden krijgen. Dat bevreemde mij. Daarom op onderzoek uitgegaan. Op basis daarvan heb ik het volgende geconstateerd. De huurprijssystematiek die in juni 2004 door de raad is vastgesteld en onlangs (raad van december 2005) met enige aanpassingen nogmaals is bekrachtigd, is kostendekkend over een periode van 30 jaar. In de huurprijs zitten alle kostencomponenten die het Vastgoedbedrijf van de gemeente Enschede voor haar rekening neemt. Dit zijn: kapitaalslasten (rente en afschrijving), verzekeringskosten, waterschapsbelasting, WOZ-belasting, overheadkosten DPGO, beheerskosten Vastgoedbedrijf, onderhoudskosten, begeleidingskosten onderhoud, correctief onderhoud, upgradingsreserve (renovatie na 25 jaar), rentekosten negatieve exploitatie en rentekosten negatieve stand egalisatiereserve Vastgoedbedrijf.

Uit het voorgaande blijkt dat de te betalen kapitaalslasten op de investering een belangrijk onderdeel van de huurprijs is. Met andere woorden een verlaging van deze investering door zelfwerkzaamheid of een financiële bijdrage vanuit de (sport)vereniging moet in een lagere huur kunnen resulteren. Volgens het Vastgoedbedrijf speelt bij sportgebouwen nog een andere factor mee. Het Vastgoedbedrijf verhuurt de complexen niet aan de club, maar aan DMO-Sport. DMO-Sport verhuurt de accommodaties vervolgens door aan de clubs tegen een gestandaardiseerd tarief.

Voorbeeld. Door het Vastgoedbedrijf is een huur berekend op basis van de investering van ongeveer euro 20.000,- per jaar. De bijdrage/zelfwerkzaamheid van de club verlaagd deze huur tot ruim euro 15.700,- per jaar. DMO-Sport rekent de huur door voor een vast bedrag per kleedkamer, zijnde euro 200,- per kleedkamer per jaar. Dit bedrag is gebaseerd op enige zelfwerkzaamheid (kan ook financiële bijdrage van de club zijn). Onduidelijk is wat er onder "enige" wordt verstaan. Is hier bijvoorbeeld een grens aangekoppeld. Dus ook al is zelfwerkzaamheid groter dan hierboven bedoeld, de huur blijft euro 200,- per kleedkamer per jaar. In mijn ogen is dat onjuist. Een hogere eigen bijdrage moet de DMO doorvertalen in de huurprijs. Ik ga dus aanvullende vragen stellen.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief