Homepage
 Weblog Patrick Welman

5/02/2006


Privatisering zwembad


Vandaag stond er in het Financieel Dagblad (FD) een interessant artikel met als titel "Durfkapitalist stapt in zwembaden". Volgens het FD neemt participatiemaatschappij Waterland de helft van Optisport Groep over. Optisport exploiteert geprivatiseerde zwembaden en sportfaciliteiten. De onderneming beheert ongeveer negentig gemeentelijke zwembaden en sportcentra op basis van een exploitatiecontract. Er werken 1100 mensen en de verwachte omzet over 2006 ligt op ruim 41 miljoen euro. De afgelopen tien jaar hebben veel gemeenten het beheer van hun zwembaden uit handen gegeven. Oorzaak is het gegeven dat bezoekers steeds hogere eisen stellen aan entertainment, hygiëne en horeca. De directeur verwacht dat de privatisering de komende jaren doorzet. Ik vond het een uitermate boeiend artikel. Zoals bekend zijn de Enschedese zwembaden verzelfstandigd en ondergebracht in de NV Enschedese Zwembaden. De gemeente Enschede is aandeelhouder. Wat mij betreft onderschrijft dit artikel de (toekomstige) noodzaak van samenwerking. Immers, om te kunnen voldoen aan de eisen/wensen van de consument moet je als zwembad veel investeren. In een grote organisatie is dat makkelijker dan in een relatief kleine NV. Ik vraag me af of in het verleden wel eens een "samenwerking" tussen NV Enschedese Zwembaden en een bedrijf als Optisport Groep is onderzocht. Lijkt me zeker de moeite waard.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief