Homepage
 Weblog Patrick Welman

2/27/2006


Formulierenwarwinkel opschonen!


De afgelopen week heb ik aandacht gevraagd en gekregen voor een Enschedeër die slachtoffer van de bureaucratie is geworden. Onder de titel "Een draadje los" is dit op mijn weblog te lezen. Naar aanleiding van dit berichtje bereikte mij de volgende informatie. De gemeente Enschede schijnt meer dan 900 formulieren voor Enschedeërs te hebben. Geen idee waar dat allemaal voor is, maar ik betwijfel sterk of ze allemaal nodig zijn. Stel je voor dat je op hetzelfde moment meerdere zaken van de gemeente nodig hebt en dat de regelgever het nodig acht dat je voor elke zaak een formulier invult, dan kan het aardig in de papieren lopen. Eigenlijk moet het toch mogelijk zijn dat je in een dergelijk geval kunt volstaan met één formulier. Daarnaast kon mij dezelfde informatiebron melden dat er ook een formulier voor analfabete buitenlanders bestaat. Een opmerkelijk feit. Ik ben benieuwd hoe vaak van dit formulier gebruik wordt gemaakt en waarvoor. Een vraag die de analfabete buitenlander moet invullen is: "Geef aan wat de expiratiedatum van de verblijfsvergunning is". Een formulering die niet helemaal aansluit bij de doelgroep. Bovenstaande maakt duidelijk dat het de hoogste tijd is voor een opschoonactie. Ik ben dan ook groot voorstander van de installatie van een werkgroep die dit ter hand neemt. De werkgroep dient elk formulier op nut en noodzaak te beoordelen. Daarnaast is van belang te onderzoeken of bepaalde formulieren niet in elkaar geschoven kunnen worden. Aanpassing van de formulering van bepaalde vragen lijkt me ook niet overbodig. De opschoonactie is een mooi onderwerp voor het collegeakkoord 2006 - 2010.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief