Homepage
 Weblog Patrick Welman

2/09/2010


Overvallen en woninginbraken


Zaterdagavond is een cafetaria aan de Faberstraat overvallen. Volgens RTV Oost zijn daarbij de eigenaresse en enkele klanten door de overvallers met vuurwapens bedreigd. Dit geval lijkt niet op zich te staan. Als je de afgelopen weken de media hebt gevolgd dan lijkt het aantal gewelddadige misdrijven in Nederland toe te nemen. Ook in Twente en in Enschede was het de afgelopen maanden diverse keren raak. Bijvoorbeeld op 31 januari jl. een overval op een horecazaak aan Wesseler-Nering. Afgelopen dinsdag kwam het onderwerp stijging van geweld in de stadsdeelcommissie Zuid aan de orde. Geconstateerd werd dat weliswaar het aantal groepen jongeren die overlast veroorzaken afneemt, maar dat het gebruik van geweld toeneemt. Daarnaast hoor je dat inwoners van Enschede zich zorgen maken over het aantal woninginbraken. Op dinsdag 26 januari jl. was ik bij de vergadering van de wijkraad t Ribbelt aanwezig. Daar werd door aanwezigen o.a. opgemerkt dat het aantal woninginbraken in de wijk stijgt. De wijkagent kon dit niet ontkennen. Om te voorkomen dat er allerlei beelden in Enschede ontstaan die niet juist (blijken) zijn wil ik graag van de burgemeester duidelijkheid. Daarom heb ik afgelopen maandagavond onderstaande vragen gesteld.



  • Is er ook in Enschede sprake van een stijging van het aantal misdrijven waarbij geweld wordt gebruikt?

  • Neemt het aantal woninginbraken toe?

  • Welke maatregelen worden genomen om het stijgende aantal overvallen aan te pakken?

  • Is er een campagne in voorbereiding om inwoners weer bewust te maken van inbraakpreventie?

De burgemeester heeft aangegeven dat er inderdaad sprake is van een stijging van het aantal misdrijven waarbij geweld wordt gebruikt. Daarom is er een speciaal rechercheteam in het leven geroepen. Deze heeft al enkele successen kunnen boeken. Het team blijft actief tot het moment dat er van een structurele afname van geweld sprake zal zijn. Daarnaast is er met betrekking tot de woninginbraken een proef gestart met een zogenaamde chemisch DNA. De verwachting is dat dit instrument zal bijdragen in een afname van het aantal woninginbraken.


Gepost door Patrick Welman.

1 Reacties

Op 11/8/16 17:34 zei Anonymous bewakingscamera Nederland:

Je ziet steeds vaker op tv dat ze tijdens de avonduren preventief aan het surveilleren zijn via de camera's. Tijdens zulke avonduren is het erg belangrijk om dit door heel NL door te voeren. Op deze manier kan de politie snel schakelen en een betere pakkans krijgen om de overvallers in te rekenen.

 

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief