Homepage
 Weblog Patrick Welman

2/05/2010


Reclamebelasting is geen alternatief voor dichten gaten begroting!


In de afgelopen raadsperiode is de invoering van reclamebelasting in de gemeenteraad aan de orde geweest. Oorspronkelijk was het de bedoeling om deze belasting in de gehele gemeente Enschede in te voeren, maar daar is uiteindelijk van afgezien. Terecht! Vanaf het begin hebben wij onze bedenkingen over deze vorm van belasting geuit. Niet alleen hadden wij moeite met het principe, maar ook de inhoud van het voorstel kon niet op onze steun rekenen. Zo moesten alle ondernemers in de gemeente de belasting betalen, maar zou slechts een selectief groepje bepalen wat er met een deel van de opbrengst moest gebeuren. Dit vonden we maar niets. Daarnaast hadden we het gevoel dat vooral de ondernemers in de binnenstad van de opbrengst zouden profiteren. Hierin stonden we als CDA niet alleen. Verschillende ondernemers-verenigingen hebben gedurende het besluitvormingsproces aangegeven tegen de invoering te zijn. Omdat de ondernemers in de binnenstad wel voor zijn, is in het definitieve voorstel het gebied waarop de reclamebelasting betrekking heeft aanzienlijk verkleind.

Wat me vanaf de allereerste behandeling van het voorstel tot invoering van de belasting is opgevallen is de opstelling van de VVD. Luister de band van de vergadering van de stedelijke commissie van 24 november 2008 nog maar eens af.

http://novarex.portaltechniek.nl/cms3/loader.php/nl/enschedemedia/enschede/Stedcie_24-11-2008.wma/view.html

Let wel, hier kwam dus het voorstel aan de orde om de belasting in de gehele gemeente in te voeren. De woordvoerder van de VVD komt met een paar technische punten, maar stelt de belasting en de vorm niet ter discussie. Pas later, en nadat het CDA en PvdA, al op aanpassing van het voorstel hadden aangedrongen is de mening van de VVD gaan draaien. De vraag die thans bij mij bestaat is de volgende. Is de VVD diep in het hart nog steeds voorstander van de invoering en dan vooral om op die wijze gaten in de begroting te dichten? Dat was immers in de genoemde vergadering het argument om met de belasting in te stemmen. Het zal de komende jaren financieel zwaar weer worden. Er zullen politieke partijen zijn die in die situatie in de verleiding gaan komen om het werkingsgebied van de reclamebelasting uit te breiden. Als CDA zullen wij hier niet mee instemmen. De ondernemers van Enschede kunnen op ons rekenen.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief