Homepage
 Weblog Patrick Welman

2/24/2010


Bij de brandweer moet je op tijd zijn!


Op vrijdag 19 februari jl. heb bij de Brandweer Enschede en 24 uurdienst mee mogen draaien. De afgelopen raadsperiode ben ik herhaaldelijk met wijkagenten op stap geweest. De politie is redelijk bekend terrein. Omdat ik de brandweer niet goed kende heb ik met het korps contact opgenomen en ze reageerden direct enthousiast. In het kader van de discussie over de piketvergoeding voor de vrijwillige brandweer had ik al wel met verschillende personeelsleden van de brandweer kennis gemaakt en dat proefde naar meer. Hieronder een kort verslag van mijn 24uursdienst bij de brandweer.

Vrijdagochtend om 08.00 uur moest ik me op Spaansland, de hoofdpost van de Brandweer Enschede melden. Voor mijn doen vroeg op staan en per fiets naar de kazerne. Je wilt immers het appèl om 08.00 uur niet missen. Ben tijdens het appèl voorgesteld aan de mannen van ploeg C. Mijn teamgenoten voor de komende 24-uur.

09.20 uur. Er komt een melding binnen. De mannen van ploeg C gaan in een hoge versnelling richting het blusvoertuig. Ik ben gelukkig op tijd. Al in de auto wordt de eerste informatie over de melding uitgewisseld. Iedereen is rustig. Snel zijn we op de plek waar in een appartement flinke rookontwikkeling is. Ik blijf in eerste instantie bij de wagen, later mag ik in het pand kijken. De bewoonster was al snel in veiligheid gebracht. Het vinden van haar twee katten duurde iets langer. De brandweerman die ze uiteindelijk vindt houdt er bijt- en krapwonden aan over. Dat wordt een tetanusspuit.

10.30 uur. Terug op de hoofdpost. Ik krijg beddengoed en een slaapplek voor de nacht aangewezen. Prima kamer.

11.00 uur - 12.00 uur. Sporten. Onder begeleiding van een sportinstructeur gaan we een wedstrijd basketbal spelen. Helaas mijn team verliest. Aan het eind van het sporten wil je douchen, maar wat als tijdens het wassen het alarm afgaat. Zo snel nog nooit gewassen. Gelukkig geen alarm.

12.15 uur. In de kantine wordt een warme maaltijd geserveerd.

13.00 uur. Start van een uitgebreide rondleiding door de kazerne. Alle brandweermannen hebben overdag ook andere taken. Onderhoud materieel, cursus, administratie, etc. Niemand doet niets, ze zijn altijd bezig.

16.00 uur. Alarm in kazerne gaat af. Iedereen met spoed naar de wagens. Dit keer rukken we met twee wagens uit. Wederom zit ik op tijd in de wagen. Bij de plek aangekomen blijkt het om vlam in de pan te gaan. De bewoner is rustig en krijgt ook van de brandweermannen rustig uitleg over de situatie.

16.30 uur. Terug op de hoofdpost. De rondleiding is nog niet ten einde.

17.15 uur. Avondeten. Samen brood eten.

17.30 uur. Melding. Brand in Haaksbergen. Onze wagen hoeft niet uit te rukken, maar in Haaksbergen willen ze wel graag de hoogwerker hebben. Dus die rukt uit.

17.45 uur. Wederom melding. We hoeven ook dit keer niet uit te rukken. Post Noord kan het alleen.

18.00 uur - 20.00 uur. Iedereen heeft tijd voor zichzelf. Sommigen gaan sporten, anderen gaan wat klussen. Ik ga achter de pc zitten. Reageren op de reacties die op mijn twitterberichten zijn binnengekomen.

20.00 uur. Iedereen komt naar de woonkamer om koffie te drinken. Vervolgens gaat iedereen weer zijn eigen gang.

23.00 uur. Ik ga naar bed. Slapen lukt niet. Je blijft het gevoel houden dat elk moment het alarm af kan gaan en dat je dan snel je kleren aan moet doen. Kortom een onrustige nacht.

07.30 uur. Er gaat een luide zoemer af. Tijd om op te staan. Ploeg C verzamelt zich in de kantine. Er wordt koffie gedronken. Een deel van ploeg D is aanwezig. Er worden ervaringen van de afgelopen 24-uur gedeeld.

08.00 uur. Mijn 24-uursdient bij de brandweer zit er op. Had ik niet willen missen. Mijn respect voor de brandweer is verder toegenomen. Mannen bedankt!


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief