Homepage
 Weblog Patrick Welman

2/17/2010


Welles nietes, welles nietes!


Afgelopen dinsdag stond er een artikel in de krant over het pleidooi van de wijkraad Zuid-Oost voor aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). De wijkraad wil een parkeerverbod voor bedrijfsbusjes in woonwijken. Ik begrijp het pleidooi en als er alternatieve parkeerplekken voor de bedrijfsbusjes zijn of gemaakt kunnen worden dan ben ik voor. Maar dan moet je wel handhaven en daar doet zich een probleem voor. Mij is gebleken dat er tussen de politie en de gemeente Enschede een verschil van mening bestaat over handhaving van bepaalde onderdelen van de APV. Het lijkt een welles nietes spel. Wat is de situatie. Volgens de APV mogen voertuigen met een lengte van meer dan 6 meter of een hoogte van meer dan 2,4 meter op zaterdag, zondag, en op werkdagen van maandag t/m vrijdag van 0.00 uur tot 08.00 uur en van 18.00 uur tot 0.00 uur niet binnen de bebouwde kom parkeren. Op invalswegen heeft Enschede verkeersborden geplaatst die het verbod aangeven. Desondanks ontvang ik klachten van inwoners dat er, op de momenten dat het niet mag, grote voertuigen binnen de bebouwde kom staan geparkeerd. Dit wordt door de politie bevestigd.

De politie merkt daarbij op dat ze niet handhavend kunnen optreden, omdat de borden die de gemeente Enschede gebruikt niet correct zijn. Volgens de politie gebruikt de gemeente Hengelo wel de juiste borden. Van de zijde van de gemeente Enschede ontvang ik verbaasde reacties op de opmerkingen van de politie. De gemeente is van mening dat er wel degelijk gehandhaafd kan worden. Op basis van een eigen analyse kan ik concluderen dat er verschil is tussen de relevante verkeersborden van de twee genoemde gemeenten. Op het verkeersbord van de gemeente Hengelo staat een verwijzing naar de betreffende artikelen in de APV, bij die van de gemeente Enschede ontbreekt dat. Volgens de model APV van de VNG (Vereniging Nederlandse Gemeenten) moeten de verkeersborden zijn gebaseerd op de APV en niet op de wegenverkeerswetgeving. Ik heb het vermoeden dat hier de "fout" zit. Wat mij betreft wordt dit z.s.m. hersteld. Duidelijkheid en handhaving van het verbod is gewenst!


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief