Homepage
 Weblog Patrick Welman

7/21/2008


Kwijtschelding lokale belastingen!


Onlangs las ik ergens op het internet het bericht dat gemeenten binnenkort lokale belastingen aan kleine zelfstandige ondernemers die op bijstandsniveau leven mogen kwijtschelden. Volgens het berichtje verdwijnt daarmee het verschil tussen ondernemers en andere burgers met weinig financiele armslag. Voor ondernemers zou het een besparing van enkele honderden euro's per jaar betekenen. Een mooi bedrag. Als gemeente kennen we al enige tijd het beleid dat we voor bepaalde groepen de lokale lasten kwijtschelden. Waarom de bedoelde ondernemers hier niet aan toevoegen? Nou staat er op internet wel vaker nieuws dat later niet waar blijkt te zijn, dus daarom ben ik naar op zoek gegaan naar de feiten. Die heb ik gevonden.

Eind juni heeft staatssecretaris mevrouw Bijleveld-Schouten een brief naar de Tweede Kamer verstuurd met daarin meer informatie. Mede op haar verzoek heeft de Werkgroep Inkomensbeleid en Kwijtscheldingsbeleid (WIK) de mogelijkheden onderzocht om kwijtschelding te verlenen van gemeentelijke (en waterschappelijke) privebelastingen aan ondernemers met een geringe betalingscapaciteit en zonder vermogen. Het WIK concludeert dat in een inkomensafhankelijke kwijtscheldingsregeling geen onderscheid past tussen particulieren en ondernemers, voor zover het gemeentelijke lasten betreft die niet met de onderneming te maken hebben. De werkgroep stelt voor de beleidsvrijheid van gemeenten, provincies en waterschappen op het gebied van kwijtschelding te verruimen. Om dit te kunnen toepassen zijn nog wel wetswijzigingen van de Gemeentewet (artikel 255), Provinciewet en Waterschapswet noodzakelijk.

Gemeenteraden krijgen dan de bevoegdheid om onder bepaalde voorwaarden regels te stellen die bepalen dat in afwijking van het rijksbeleid kwijtschelding van privebelastingen kan worden verleend aan een bepaalde groep ondernemers met een geringe belastingcapaciteit en zonder vermogen. Uit de eerder genoemde brief blijkt mij niet wanneer e.e.a. van kracht moet worden. De staatssecretaris verwacht overigens geen grote financiele effecten voor gemeenten. Ze gaat er o.a. vanuit dat de kwijtscheldingsmogelijkheid via het tarief (verhoging) voor de overige belastingplichtigen wordt gecompenseerd. Het zogenaamde solidariteitsprincipe.

Ik kan me in het advies van de werkgroep wel vinden. In Enschede hebben we een grote groep 1-pitters. Ik ga ervan uit dat deze niet allemaal onder de categorie "kleine zelfstandige ondernemer op bijstandsniveau" vallen, maar ze zullen er ongetwijfeld wel tussen zitten. Het lijkt mij niet verkeerd dat we deze groep, vaak hardwerkende, ondernemers ondersteunen. Ben wel nieuwsgierig naar de werkelijke kosten voor de gemeente. Het rijk roept mij iets te vaak dat het de gemeente weinig zal kosten. Na de vakantie ga ik bij onze wethouder middelen informeren wat de gevolgen voor Enschede zijn mocht t.z.t. de gemeenteraad besluiten van de bevoegdheid gebruik te willen maken.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief