Homepage
 Weblog Patrick Welman

7/08/2008


Diekmanterrein


Onlangs ontvingen we als gemeenteraad van het college van B en W een brief met als onderwerp "definitie maatschappelijke voorzieningen". Deze was op verzoek van de raad opgesteld. Op verschillende momenten, o.a. discussie over mogelijke vestiging van een moskee op het Diekmanterrein, is over maatschappelijke en culturele functies gesproken. Elke keer was onduidelijk wat hieronder verstaan mag, kan en moet worden. Met de brief wil het college duidelijkheid geven. Prima, daarmee komt het college tegemoet aan de wens van de raad. Daar kan ik alleen maar tevreden over zijn. Waar ik echter minder gelukkig mee ben is een opmerkelijke zin die in de brief is opgenomen.

Het betreft de volgende passage. "Gezien de beperkte marktvraag naar locaties voor sport- en recreatiefuncties is in de Kadernotitie (Kadernotitie over Diekmanterrein, Patrick Welman) expliciet gesteld dat, naast maatschappelijke voorzieningen, ook aanvullende functies mogelijk zijn in de sfeer van care en wellness en sociaal-culturele functies. In de discussie in raadscommissie en met uw raad heeft het college bij monde van wethouder Bleker aangegeven dat daaronder zowel een Brandweerpost kan vallen, alsook een verslavingskliniek of een Moskee, zijnde een religieuze functie." Waarschijnlijk wordt hier gerefereerd naar de vergadering van 14 november 2006 van de stadsdeelcommissie waar wethouder Bleker een toelichting op de plannen voor het Diekman heeft gegeven. Ik heb de vergadering via het internet nogmaals afgeluisterd, maar nergens wordt er over de mogelijke vestiging van een Moskee gesproken. Op 25 maart 2008 is er in de stadsdeelcommissie (via vragen van mij), en daarmee in de raad, voor het eerst over de mogelijke vestiging van een moskee op het Diekmanterrein gesproken. Op dit punt is de eerdergenoemde brief dus niet correct. Dit moet gecorrigeerd worden. Als we de brief volgen dan lijkt het alsof de raad al eerder op de hoogte was van de mogelijke vestiging en dus had in kunnen grijpen. De raad is echter pas begin 2008 via de media over de mogelijke vestiging van een moskee op het Diekman geinformeerd. De feiten zijn anders dan de brief ons wil doen geloven en dat kan niet.


Gepost door Patrick Welman.

1 Reacties

Op 24/8/08 17:25 zei Anonymous Anoniem:

Als in de landelijke politiek een minister of een staatssecretaris de tweede kamer verkeerd inlicht, dan is dat een politieke doodzonde want de beleidsmaker kan door het volk niet worden vertrouwd.

Als een wethouder de raad verkeerd inlicht........... vul zelf maar in.

Ik denk dat een motie van wantrouwen hier op zijn minst op zijn plaats zou zijn.
Het kan toch niet zo zijn dat wethouders maar gewoon hun eigen gang gaan zonder verantwoording af te leggen aan de burger.

mvg
Laurens Wassen

 

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief