Homepage
 Weblog Patrick Welman

4/07/2008


Geen lastenverhoging in Enschede!


Afgelopen weekend heb ik de nota "Integrale afweging" gelezen. In de nota worden de strategische opgaven en diverse knelpunten die we als gemeente Enschede hebben van een financiele dekking voorzien. In totaal gaat het om een bedrag van ongeveer 39 miljoen aan opgaven en knelpunten. Hier staat echter een bedrag van "slechts" 34,3 miljoen euro als dekking tegenover. Dit is uiteraard niet genoeg om alle opgaven en knelpunten te honoreren. In eerste instantie dacht ik dat de nota alleen de opbrengst van de herordening reserves en voorzieningen (15 miljoen euro) zou herverdelen. Inmiddels spreken we over een veel hoger bedrag dat voor de opgaven en knelpunten beschikbaar is of moet ik zeggen: "gevonden moet worden". Toch wel opvallend.

Nog opvallender is dat het college de lasten voor de inwoner van Enschede wil verhogen om de hoeveelheid wensen uit te kunnen voeren. Daarbij wordt aan verhoging van zowel de bouwleges als de afvalstoffenheffing gedacht. Ook is verhoging van het rioolrecht aan de orde. Deze voorstellen kunnen niet op mijn steun rekenen. De verhogingen zijn onnodig. We moeten eerst nog maar eens kritisch naar de lijst van opgaven en knelpunten kijken. Waarom bijvoorbeeld 1 miljoen euro voor een landmark op het Wilminkplein reserveren. Volgens mij betreft het een kunstwerk en dan is 1 miljoen euro een belachelijk hoog bedrag. Dan vind ik persoonlijk de herinrichting van het dorpsplein in Lonneker belangrijker.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief