Homepage
 Weblog Patrick Welman

12/22/2006


Omwonenden Resedastraat nog steeds ontevreden!


Begin van dit jaar heb ik aandacht gevraagd voor de Resedastraat. In die straat is een pand dat niet als een aanwinst voor de buurt kan worden beschouwd, integendeel zelfs. Het afgelopen jaar heeft de eigenaar het e.e.a. aan het pand verbeterd. Dit onder meer na lang aandringen van de gemeente. Desondanks blijft de buurt van mening dat het niet voldoende is. Er wordt zelfs geklaagd over ratten die in het pand vrij spel hebben. Daarnaast blijft de buitenkant van het pand gevaarlijke plekken vertonen. Enkele weken geleden heeft de buurt mij over de actuele stand van zaken betreffende het pand geïnformeerd. Zoals hiervoor opgemerkt maakt men zich nog steeds zorgen, vooral nu de jaarswisseling dichterbij komt. Volgens de buurt bestaat er gevaar van brandstichting. Naar aanleiding van dit verontrustende bericht heb ik met de behandelend ambtenaar contact opgenomen. Hij gaf aan ook door de buurt geïnformeerd te zijn. Helaas heeft hij geen juridische mogelijkheden om de eigenaar te dwingen de nodige verbeteringen aan te brengen. Dit was en is voor mij niet bevredigend. Daarom heb ik met de eigenaar gebeld. Op basis van dat gesprek krijg ik niet de indruk dat de eigenaar onder de indruk is van de zorgen van de buurt. Mocht er de komende dagen/weken iets met het pand gebeuren dan is in zijn beleving de buurt medeschuldig. "Ze moeten opletten!" Wel merkte hij op ergens eind februari te willen beginnen met het vervangen van de dakgoten en het schilderen van de kozijnen. Ik vind het jammer dat een gemeente weinig instrumenten heeft om een eigenaar te "stimuleren" zijn of haar pand te verbeteren. Ik hoop dat mijn telefoontje de eigenaar bewust heeft gemaakt van zijn morele plicht om voor een veilig pand te zorgen. Meer kan ik voorlopig niet doen.


Gepost door Patrick Welman.

1 Reacties

Op 17/1/07 10:40 zei Anonymous Anoniem:

Geachte heer Welman,
allereerst wil ik opmerken dat ik er van overtuigt ben dat u ongetwijfeld in eerlijk gemeende oprechtheid denkt te handelen. Echter ben ik er ook van overtuigt dat u de zaak erg eenzijdig en daarmee erg subjectief bekijkt. U voelt zich verantwoordelijk om op te komen voor de ontevredenheid van de omwonenden van de Resedastraat. Dat is ook precies wat van u, als politiek bestuurder, verwacht mag worden. Tegelijkertijd mag echter ook van u verwacht worden, dat u zich niet eenzijdig mee laat slepen door emoties en waarnodig ook de vermeende gedupeerden op hun eigen verantwoordelijkheden wijst. Dit in plaats van u te lenigen als het subjectieve verlengstuk van een aantal communicatief onwillenden. Als u zich beter in de zaak verdiept zou hebben, zou u weten dat een deel van de tijd dat de werkzaamheden stil gelegen hebben i.v.m. het verkrijgen dan wel aanvragen van de juiste vergunningen. Daarbij is er voor de aankoop van de woning met de gemeente besproken dat er begonnen zou worden met bouwen vanaf de datum waarop een nieuwe wet van toepassing zou gaan worden met betrekking tot het vergunningvrij bouwen. De door de gemeente opgegeven ingangsdatum voor het vergunningvrij bouwen werd echter uitgesteld tot 1 december 2002. Een ander aanzienlijk deel van de vertraging die de werkzaamheden opgelopen hebben, zijn te wijten aan de noncommunicatieve vaardigheden van enkele van de omwonenden, die zonder eerst in overleg te treden en zaken bespreekbaar maken er voor kiezen om direct te grijpen naar middelen als het aanschrijven van bezwaarschriften (die overigens de tweede keer door de klager ingetrokken is, nadat de eigenaar van het pand met de betreffende klager in gesprek gegaan is en zo heeft kunnen aantonen dat er sprake was van irreele bezwaren). Verder hebben enkele buurtbewoners, mogelijk dezelfde mensen als die willen dat de werkzaamheden zo snel mogelijk afgerond worden, voor meer oponthoud gezorgd door niet eerst het gesprek aan te gaan, maar direct te grijpen naar de zwaarste middelen. Waarschijnlijk niet beseffende dat meer (ongegrond) uitstel doorlopende kosten met zich meebrengt die automatisch weer vertraging met zich mee brengen, omdat geld helaas slechts eenmaal door eenzelfde persoon uitegegeven kan en mag worden.
Dat een enkele buurtbewoner zich daar zo aan ergert dat deze zich er toe verlaagt om menselijke faeces over de schutting te gooien waren een half jaar geleden de stille getuigen daarvan. Het is begrijpelijk dat de situatie zoals die zich nu voordoet een voor alle partijen onwenselijke situatie is. Voor de een financieel en voor de ander vertaald in sterk verminderd woongenot.
Dat er sprake is van een aantal trieste mensen die niet geleerd hebben om problemen in het gesprek op te lossen is betreurenswaardig. Maar dat onze politieke leiders zich laten gebruiken voor dergelijke infantiele probleemoplossingen en daarmee zorgen voor een verankering van dergelijke ongewenste omgangsvormen vind ik buitengewoon zorgelijk. Als politiek leider mag van u verwacht worden dat u opkomt voor uw achterban, maar dat u daarbij wel de verantwoordelijkheid neemt om u zoveel mogelijk door de waarheid te laten leiden. Geen subjectieve waarheid, maar een zo volledig mogelijke waarheid. Dat is wat uw achterban van u mag verwachten. U als geschoold mens zou moeten handelen vanuit de wetenschap dat de waarheid besloten ligt in de interpretaties waaruit ze is opgebouwd.

 

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief