Homepage
 Weblog Patrick Welman

12/05/2006


Herontwikkeling vliegbasis Twente


Vorige week hebben we als gemeenteraadsleden een flinke stapel papier over de herontwikkeling van de vliegbasis Twente ontvangen. Naar aanleiding daarvan, maar ook daarvoor, stonden er verschillende artikelen in de krant. Volgens enkele politieke partijen heeft een besluit tot gevolg dat we bij een positief besluit tevens akkoord gaan met investeringen van meer dan 40 miljoen euro. Onzin. Weliswaar wordt in de stukken gesproken over een advies van een expertgroep dat een externe financiering via een overheidsbijdrage van minimaal 40 miljoen euro noodzakelijk is, maar daarover nemen we nu geen besluit. Het college van B en W van Enschede wil eerst van ons weten of we met het beleid, zoals in de stukken verwoord, akkoord kunnen gaan. Zelf vind ik het belangrijk dat de gronden eigendom van de lokale en provinciale overheid worden. Immers, dan kunnen we altijd aan de knoppen draaien. Het lot van de luchthaven volledig in de handen van bijvoorbeeld projectontwikkelaars leggen vind ik geen verstandig besluit. Ik verwacht wel dat het advies van de expertgroep het komend jaar op de agenda komt te staan. De vragen die zich dan o.a. voor doen zijn:
  1. Kunnen en willen we een (deel van een) dergelijk bedrag op tafel leggen?
  2. Blijft het bij de genoemde bedragen of kunnen we aanvullende verzoeken verwachten?
  3. Als we het bedrag in andere activiteiten investeren kunnen we dan dezelfde doelen realiseren (bijvoorbeeld aantal arbeidsplaatsen) als bijdrage aan luchthaven?

Kortom, we moeten nog verschillende vragen stellen en beantwoord krijgen willen we als gemeente Enschede onze nek uitsteken. Daarbij is van belang dat je een goed gevoel krijgt bij de haalbaarheid van de verschillende doelen die je ten aanzien van de herontwikkeling van de luchthaven stelt. Ik vind het daarom jammer dat het bedrijvencluster "maintenance" in eerste instantie niet voor Twente heeft gekozen.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief