Homepage
 Weblog Patrick Welman

1/26/2008


Enschede beweegt!


Op maandag, 21 januari 2008, hebben we in de stedelijke commissie de sportnota "Enschede beweegt!" van de gemeente Enschede besproken. Ter voorbereiding hierop heb ik met enkele bestuurders van sportverenigingen gesproken. Ze waren allemaal positief. Dit gegeven heb ik bij mijn bijdrage in het debat mee laten wegen. Ook ik ben positief. Hieronder enkele passages van de tekst die ik afgelopen maandag heb gebruikt.

"Het is een prima leesbaar stuk en daarvoor verdienen de ambtenaren terecht een compliment. Ik kan me goed vinden in de uitgangspunten. Het CDA is voorstander van een vitalisering van de sportverenigingen en een modernisering van het gemeentelijke sportaccomodatiebestand zodat dit multifunctioneel en levensbestendig wordt. Daarnaast onderschrijven wij de noodzaak om mensen te verleiden om levenslang sportief te bewegen, dus van kinderen tot aan hoog bejaarden."

"Enschede kent inmiddels diverse verenigingen die als vitaal zijn te kwalificeren, zoals Richtersbleek, Vogido en Avanti-Wilskracht. We moeten echter oppassen dat we onze sportverenigingen niet overladen en overvragen met maatschappelijke taken. Wat betreft het multifunctionele gebruik van sportaccomodaties zijn wij van mening dat hierbij niet het uitgangspunt "uurtje factuurtje" mag zijn, maar dat bewegen centraal moet staan. " De wethouder gaf overigens in zijn reactie aan het hiermee eens te zijn en dat alle verenigingen inmiddels een brief hadden gekregen waarin dat ook was opgenomen.

Een ander punt dat ik naar voren heb gebracht was de voorrangsscore. De "voorrangsscore" is indertijd ingevoerd om de deelname aan sport van mensen uit achterstandsgroeperingen te bevorderen en sportverenigingen te stimuleren leden uit deze groepen aan te trekken. Inmiddels is gebleken dat dit criterium niet tot het beoogde effect leidt. Waarom dan nog hier mee doorgaan? In zijn reactie gaf de wethouder aan geen alternatief te hebben. Wel wil hij eind 2008 de voorrangsscore evalueren. Met die toezegging kan ik leven.

Tot slot wil ik de lezer niet een zeer opmerkelijke wens van de politieke partij BBE onthouden. Zij willen enkele onderdelen aan de sportnota toevoegen en vinden het geen probleem als daarvoor de lokale belastingen verhoogd worden. Hier ben ik absoluut geen voorstander van. Niet alleen omdat de lokale lasten in Enschede al hoog genoeg zijn, maar ook omdat ik denk dat de sportnota in prima balans is. Daar hoeft (voorlopig) echt niets aan toegevoegd te worden.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief