Homepage
 Weblog Patrick Welman

1/06/2008


Onze helden verdienen respect!


Nederland heeft te veel regeltjes. In dat enorme woud aan regels probeer ik al enige tijd, op mijn eigen wijze, verbetering aan te brengen. In ieder geval op het lokale niveau. Denk aan aan mijn actie rondom de overbodige verkeersborden. Er is echter een regel die moet blijven. Je blijft met je poten van hulpverleners af.

Afgelopen zaterdag, 5 januari 2008, stond er in de TC-Tubantia een interview met korpschef Deelman van de politie Twente. Volgens hem moet de politie elke dag weer het respect van de burger zien te verdienen. Een nobel en vanuit zijn perspectief een begrijpelijk streven. Leg de actie bij je zelf neer en laat de ander (de burger) zien dat je zijn respect waard bent. Zelf denk ik dat het uitgangspunt een andere moet zijn, namelijk dat elke hulpverlener (van de politie, ambulance of brandweer) in principe al ons respect heeft. Ik ben van mening dat we hulpverleners altijd met respect dienen te behandelen. Zij zijn het immers die voor ons klaar staan, vooral als de nood hoog is. Dus terwijl u aan het werk bent, slaapt, voor uw plezier een biertje drinkt, aan het sporten bent of met de (klein)kinderen speelt dan waken zij over uw veiligheid. Dat alleen al verdient ons diepste respect.

Het is daarom schandalig dat hulpverleners tijdens de jaarwisseling door diezelfde burger zijn aangevallen. Overigens een situatie die zich steeds vaker ook op andere momenten voordoet. Hoe kan het toch dat wij deze helden, die zich voor ons willen inzetten en daarbij soms hun leven op het spel zetten, zo behandelen. Ik heb er geen verklaring voor. Hardere straffen, snelrecht, een gedragsprotocol (VNG) en een maatschappelijk debat zijn enkele voorbeelden van voorgestelde acties om deze verruwing en hufterigheid in de maatschappij een halt toe te roepen.

Om eerlijk te zijn heb ik niet direct een optimale oplossing voor dit maatschappelijke probleem. Misschien had u van een lokale fractievoorzitter van het CDA meer verwacht. Dat is dan jammer. Zelf vind ik het geen probleem dat je als politicus erkent dat je geen pasklare antwoorden op dergelijke complexe vraagstukken hebt. Dat is respect voor jezelf hebben. Natuurlijk mag van mij verwacht worden dat ik op zoek ga naar een antwoord. Meestal met anderen. Welnu dat lijkt me ook zeker hier wenselijk. De oproep om te komen tot een maatschappelijk debat vind ik interessant. Daarom zal ik onze burgemeester, tevens korpsbeheerder van de politie Twente, naar zijn mening vragen. Ben benieuwd welke acties hij wil ondernemen om dit maatschappelijke probleem aan te pakken. Vervolgens zal ik onderzoeken hoe ik hem daarin kan ondersteunen.


Gepost door Patrick Welman.

1 Reacties

Op 13/1/08 15:22 zei Anonymous Anoniem:

Als iedereen zich ten opzichte van anderen nou eens zo zou gedragen zoals hij/zij zelf graag behandeld zou willen worden. Denk daar eens aan als je tegenover iemand staat.

Het lijkt alsof respect een moeilijk woord is geworden wat nog maar weinig mensen kennen.

 

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief