Homepage
 Weblog Patrick Welman

1/29/2006


Week 4


Afgelopen week kan weer als druk gekenschetst worden. Hoewel er maandag een vergadering van de stedelijke commissie was, besloten om niet naar het stadhuis te gaan. Ik vond het tijd worden om mijn weblog bij te werken. Dat is gelukt. Vervolgens op dinsdagavond wel deelgenomen aan het debat in stadsdeelcommissie Centrum. Waarschijnlijk heeft u daar de afgelopen weken wel het e.e.a. over gelezen, de vergadering vond immers in 't Bölke plaats. Om eerlijk te zijn was ik vooraf sceptisch over de aanpak, maar ik heb de avond als goed en plezierig ervaren. Tot mijn grote schrik vergat ik die avond op de inspreker coffeshops te reageren. Heel dom van mij. Gelukkig heb ik dat die avond direct recht kunnen zetten. Die avond was er ook een vergadering van de bewonerscommissie Schreurserve. Een commissie waar ik de afgelopen jaren ook herhaaldelijk ben geweest. Tja, ik kan me niet opdelen.

Woensdagavond was ik samen met enkele andere leden van het CDA Enschede aanwezig bij Scouting Enschede. Op onze website kunt u daarvan een kort verslag lezen. Zelf is mij bijgebleven de schizofrenie van de gemeente. Enerzijds wordt de inzet van de scouting zeer gewaardeerd, maar anderzijds lijkt het wel alsof de scouting als een melkkoe wordt gezien. Denk daarbij aan verhoging OZB en huurprijzen. Dit moet anders.

De fractievergadering op donderdag was gelukkig kort. Wat we moesten bespreken hebben we besproken. Vrijdagavond gelukkig vrij. Dat moest ook wel, want we hadden twee nichtjes te logeren. Zaterdagochtend stond wel weer in het teken van de politiek. Als CDA Enschede hebben we de afgelopen vier jaar herhaaldelijk aandacht aan de aanleg van de Verlengde Euregioweg geschonken. Eindelijk lijkt er niets meer in de weg te staan om tot definitieve aanleg over te gaan. De laatste berichten zijn dat op 2 maart a.s. de aanbesteding plaats vindt. De start van de werkzaamheden is gepland in april en nog voor de bouwvak moet de weg opgeleverd zijn. We willen voorkomen dat de planning niet gehaald wordt en hebben daarom, gewapend met schop, de wegenbouwers een handje geholpen. Zie de foto's hierboven.


Gepost door Patrick Welman.

3 Reacties

Op 31/1/06 23:57 zei Anonymous Anoniem:

Beste Patrick,
Graag wil ik reageren op je artikel in je weblog. Het betreft hier het gedeelte over de verlengde euregioweg. Als bewoner van de Bultsweg heb ik regelmatig de gemeente én de gemeentelijke politiek op het uitstel van de euregioweg gewezen. Ik heb zelfs jou daar reeds enkele jaren geleden over aangeschreven en ik wacht nog steeds op verder inlichtingen die mij verschaft zouden worden. Verder heb ik het uitstel van de aanleg van deze weg gebruikt in mijn bezwaar op het bouwplan de "Bultsbeek" (achter de RK begraafplaats) Door dit bouwplan wordt de Bultsweg enorm meer belast met verkeer. Dit heb ik voortdurend aangegeven richting gemeente, eerst zou de verlengde euregioweg er moeten komen en vervolgens zou de bouw gerealiseerd kunnen worden. In September 2002 heb ik hierover een hoorzitting gehad in Zwolle bij de provinciale staten. Ik mocht mijn woordje doen namens de bewoners van de Bultsweg en een zekere mevrouw Otten (een juridische adviseur van de gemeente) mocht het woord doen namens de gemeente Enschede. In deze hoorzitting heeft zij, tegenover een commissie van de provinciale staten, bij hoog en bij laag beweerd dat deze verlengde euregioweg in 2003 klaar zou zijn. Hierdoor, ondermeer, is ons bezwaar niet ontvankelijk verklaard door de provinciale staten. De bouw kon beginnen van het Bultsbeek. Inmiddels zijn we een aantal jaren verder.... Bouwplan het bultsbeek nadert zijn einde en........... de verlengde euregioweg is er nog steeds niet. Ik heb mevr. Otten na de tijd eind 2003 op haar uitspraken in de hoorzitting gewezen, maar zij zegt glashard deze uitspraken niet gedaan te hebben. Hier is een discussie op papier over gevoerd, tot het moment dat haar baas Dhr. de Redelijkheid (let op de woordspeling) er definitief een eind aan maakte en verder de discussie sloot. Je begrijpt wel dat ik enorm pissig was, dat een gemeentelijke ambtenaar zo de fout in ging en willens en wetens deze fout niet ging herstellen. Ik zou zeggen, leg de euregioweg aan, maar wees als gemeente enschede en politiek enschede aub niet zo trots op dit wapenfeit, want het heeft lang genoeg moeten duren.

Ik hoop dat je kunt begrijpen dat ik, en met mij denk ik vele bewoners van de Bultsweg, erg teleurgesteld zijn in de gemeente Enschede betreffende deze zaken rondom het bouwplan "Bultsbeek". Nooit hebben wij enige medewerking van de gemeente of van de politiek gehad. Echter nu vlak voor de verkiezingen worden er weer van alle wapenfeiten uit de kast gehaald. Het doet mij altijd denken aan een uitspraak van een twentse cabaretier "Harm oet Riessen" namelijk :" 'n politicus is net nen doef, at ze an de groond bint dan vret ze oe uut 'n haand, mer at ze hoog bint, dan scheit ze oe op 'n kop !!!! "
Ik hoop dat je je niet gepikeerd voelt, door deze uitspraak... zo is ie zeker niet bedoeld, maar je kunt je misschien wel voorstellen, dat het soms zo is zoals een burger van enschede zich voelt.

Ik wens je veel succes met de gemeenteraad verkiezingen.

vriendelijke groeten,
Frank Vreriks, Bultsweg 95, 7532 XB Glanerbrug

 

Op 1/2/06 20:33 zei Blogger Patrick Welman:

Dag Frank,

Hartelijk dank voor je reactie. Fijn dat je de moeite hebt genomen om mijn weblog te lezen. Ik kan me je e-mail over de Verlengde Euregioweg van enkele jaren geleden nog goed herinneren. Je merkte toen terecht op dat de weg ook van groot belang zou zijn voor de veiligheid van de Bultsweg. Mede dankzij jouw e-mail en de contacten die wij als CDA Enschede met de dorpsraad Glanerbrug en het buurtcomité Bultsweg hadden werden we gesterkt in onze strijd voor de aanleg van de Verlengde Euregioweg. Ik ben het volledig met je eens dat de aanleg te lang geduurd heeft. Maar dat valt niet alleen de gemeente te verwijten. Je weet dat de eigenaren van de grond niet met de gemeente over verkoop wilden onderhandelen. Dat heeft verschillende keren in de krant en de Grensstreek gestaan. Mijn collega Leny Kloppers heeft zich vervolgens sterk gemaakt voor een onteigeningsprocedure. Dat deze acties niet altijd zichtbaar waren kan kloppen, alhoewel we er vaak over geschreven hebben. Waarschijnlijk kan ik met bovenstaande niet het gevoel, dat je met de Twentse zin uitdrukt, wegnemen. Zelf hadden wij vaak het volgende gevoel bij de aanleg van de Verlengde Euregioweg: 't Keump zo troag as biej nen ossen de melk. Desondanks bleven we in een goede afloop geloven. Dus, "Late rogge koomp ok wal op."

Overigens voel ik me door de uitspraak van Harm niet aangesproken. De afgelopen vier jaar heb ik me keihard ingezet voor Enschede. Informeer maar eens bij het bestuur van Avanti-Wilskracht wat ze van mijn inzet vinden. Tot slot hoop ik dat je op 7 maart a.s. van je recht gebruik maakt en gaat stemmen.

Met vriendelijke groet,

Patrick

 

Op 15/2/06 22:18 zei Anonymous Anoniem:

Patrick,

Door omstandigheden was ik niet in staat jouw reactie eerder te lezen, welke jij hebt gegeven op mijn reactie op het artikel van de euregioweg. Uiteraard kan ik wel begrijpen dat politiek Enschede weinig aan de onteigeningsprocedure heeft kunnen doen verder. Wat mij ontzettend woest heeft gemaakt dat er ambtenaren van de gemeente Enschede geweest zijn die deze euregioweg gebruikt hebben bij de provinciale staten, om ons bezwaar tegen de vele nieuwe woningen in onze buurt (hierdoor veel meer verkeersdruk) ontvankelijk te laten verklaren. en dat uiteindelijk de euregioweg er pas in 2007 is. De nieuwe woningen staan er reeds enkele jaren ???!!!!Ik hoop dat dergelijke ambtenaren, toch een keer bij zichzelf te rade gaan en dan ook weten dat ze fout zijn geweest, en dit dan ook toegeven, middels excuses. Maar.......ik ben er bang voor dat dat een utopie zal blijken te zijn.
Verder wens ik je nogmaals veel succes met de gemeenteraadsverkiezingen, ik zal zeker gaan stemmen, of mijn stem echter voor jou zal zijn is voor mij weet en voor jou een vraag............maar wie zal het zeggen.

vriendelijke groeten,
Frank Vreriks

 

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief