Homepage
 Weblog Patrick Welman

1/23/2006


Gezond en veilig vrijwilligerswerk!


Op 10 mei 2005 heeft de gemeenteraad, op initiatief van het CDA en gesteund door de PvdA, het college de opdracht gegeven om een actieplan Risico-Inventarisatie en Evaluatie (RI&E) op te stellen en uit te voeren. Volgens de Arbowet zijn organisaties verplicht een RI&E op te stellen die aangeeft wat de eventuele gevaren op het terrein van veiligheid en gezondheid zijn en welke verbeteringen kunnen worden doorgevoerd. Vrijwilligersorganisaties vallen immers onder de werkingssfeer van de Arbowet. Begin 2005 waren helaas nog veel vrijwilligersorganisaties zich hier niet van bewust. Indien sprake is van een ongeval en de betreffende vrijwilligersorganisatie beschikt niet over een RI&E dan kan de arbeidsinspectie flinke boetes opleggen. Naast het feit dat dit jammer is moet de vrijwilligersorganisatie zorgen voor gezonde en veilige werkplekken. Daarom het initiatief van het CDA. Inmiddels is het actieplan uitgevoerd en zijn de eerste resultaten bekend. Eind augustus 2005 is aan alle 750 bij de gemeente bekende vrijwilligersorganisaties een pakket gestuurd met een folder (Gezond en veilig vrijwilligerswerk?), kopie van een RI&E en een uitnodiging voor de speciale workshop over veiligheid en aansprakelijkheid. Ook de media heeft toen terecht aandacht aan het probleem geschonken. Daarnaast is tijdens het vrijwilligerscafe (3 oktober 2005) in een aparte workshop over het thema georganiseerd. Organisaties die als reactie op de informatiecampagne meer ondersteuning wensten konden zich inschrijven voor trainingen in het najaar. Deze stonden onder leiding van Maetis Arbo uit Zwolle. Ook tijdens het Sportcongres op 13 november 2005 is aan het onderwerp aandacht geschonken. In totaal hebben 71 organisaties aan de workshops en trainingen deelgenomen. Hoewel ik een hogere opkomst had verwacht ben ik niet ontevreden. Uiteindelijk blijft het de verantwoordelijkheid van de organisaties zelf om actie te ondernemen. Begrepen dat het de bedoeling is om ook dit jaar de nodige aandacht aan het onderwerp te schenken. Die actie kan zeker op mijn instemming rekenen.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief