Homepage
 Weblog Patrick Welman

11/19/2008


Afvalputje van Enschede?


Vandaag, woensdag 19 november 2008, stond er een artikel in de krant met als titel "Diekman-terrein: geen afvalputje. " Aanleiding voor het artikel was een bijeenkomst over de mogelijke vestiging van een moskee op het Diekman-terrein. Helaas kon ik daar, in verband met verplichtingen voor mijn werkgever, niet bij aanwezig zijn. Via wijkvereniging Diekman Es blijf ik echter wel op de hoogte van de ontwikkelingen. In het artikel wordt de voorzitter van wijkraad Zuid-Oost geciteerd. "Het Diekman-terrein moet geen afvalputje worden." Ik kan me gezien de voorgeschiedenis van het Diekman-terrein voorstellen dat betrokkenen van mening zijn dat vastgehouden moet worden aan de (oorspronkelijke) bestemming van het gebied, namelijk: sport en recreatie. Daar past, ook in mijn optiek, geen moskee bij. Ik vind het echter niet juist dat er een beeld ontstaat dat een moskee afval is. Daarmee doe je de vele mensen die bij de moskee betrokken zijn onrecht. Ik hoop en verwacht dat iedereen dat met mij eens is. Overigens heb ik enkele weken geleden met een vertegenwoordiger van het moskeebestuur gesproken. Hij heeft mij verteld wat de plannen precies zijn. Moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben. Niet alleen zeer ambitieus, maar ook is het qua inhoud meer dan alleen maar een moskee. Daar komt bij dat het gebouw niet de typische uitstraling van een moskee zal gaan krijgen. Verder begreep ik dat het bestuur het gebouw zodanig wil ontwerpen en situeren dat het goed past in de omgeving. Om eerlijk te zijn ben ik iets anders naar de plannen van het moskeebestuur gaan kijken. Echter, de wijkraad Zuid-Oost en de wijkvereniging Diekman Es blijven een punt houden wat betreft de afgesproken bestemming van het Diekman. Wat nu? Een gesprek tussen gemeente, wijkverenigingen en het moskeebestuur lijkt me een wenselijke stap. Wellicht dat dan over en weer meer begrip is voor elkaars standpunten en plannen.


Gepost door Patrick Welman.

1 Reacties

Op 20/11/08 14:26 zei Blogger Unknown:

Net als andere bestuurders van de moskeebesturen aan de Atjehstraat en Ledeboerstraat ben ik zeer teleurgesteld en kwaad over de uitspraken in het artikel. Hoe kan een fatsoenlijk iemand zo'n uitspraak doen? Zijn dit de waarden en normen hoe wij in Enschede met elkaar omgaan? Is dit de tolerantie waar wij als Nederlanders zó om bekend staan?
Zo'n vergelijking verdienen wij echt niet.
Wanneer hebben de Turken en Moslims in Enschede voor het laatst negatief van zich laten horen?...
Nee, zo'n vergelijking verdienen wij echt niet!!

Een moskee is voor Moslims dat wat een kerk voor Christenen of een synagoge voor Joden is. Ik vraag me echt af of dit soort uitspraken zou zijn gedaan als er op die plek een kerk of synagoge zou worden gebouwd?! Als er wel dezelfde uitspraak zou zijn gedaan, zou de media dit dan ook als titel hebben gebruikt?! Nee, nee en nog eens nee! Wat moeten wij Moslims in Gods naam doen om als gelijke burgers behandeld te worden?!

Moslims kun je blijkbaar ongestraft als "afval" behandelen. Je wordt er zelfs voor beloond met een vette titel! Was dat de belangrijkste boodschap van die avond? Waarom wordt iemand die zo'n uitspraak doet door sommige politici nog steeds serieus genomen?


Ik als Enschedeer met een turkse afkomst, heb me jarenlang ingezet om actief een positieve bijdrage te leveren aan "Ons Enschede". Als het aan sommigen ligt kun je blijkbaar niet Moslim en Enschedeer tegelijk zijn?

Hoeveel kan een mens (en Moslim) nog hebben?

 

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief