Homepage
 Weblog Patrick Welman

7/12/2007


Waarom de naam Arke stadion veranderen?


Een terechte vraag. De afgelopen weken is door collega raadslid Gerrit Dijkhuizen een pleidooi gehouden voor het wijzigen van de naam van het Arke stadion. Hij is van mening dat de naam Enschede er in voor moet komen. Dat zou goed zijn voor de profilering van de stad. Tijdens het debat in de gemeenteraad gaf hij aan eventueel bereid te zijn er voor te betalen. In mijn reactie heb ik me neutraal opgesteld en opgemerkt dat het mij niet duidelijk was of de naam beschikbaar is. Vervolgens heeft de burgemeester in zijn reactie aangegeven te willen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn. Inmiddels is uit de media gebleken dat de naam voor meer dan twintig jaar in het bezit is van Ferdinand Fransen, voormalig eigenaar van Arke. Dat contract moet dus afgekocht worden. Waarschijnlijk voor veel geld. Overigens heeft zich nog een partij gemeld die de naam wel wil kopen. Het betreft Hatrans. In dat kader is een bedrag van 2,5 miljoen euro genoemd. Als Enschede moeten we dat niet willen benaderen of overtreffen, dat zou onverantwoord zijn.

Naar aanleiding van de discussie in de gemeenteraad en de berichten in de media heb ik van Henk Bolhaar, oud voorzitter van de Federatie van Enschedese voetbalverenigingen, een e-mail ontvangen. Hij merkt terecht op dat verschillende sportverenigingen in Enschede kampen met achterstallig onderhoud van hun accommodaties. Verschillende voetbalclubs hebben een structureel veldenprobleem. Elke euro die je wil gebruiken voor het kopen van de naam van het stadion kun je niet inzetten voor het oplossen van de problemen van de sportverenigingen. Ik ben het helemaal met hem eens. Ook kun je middelen inzetten voor het binnenhalen van internationale sportevenementen, zoals WK Softbal voor junioren en het WK voetbal onder 20. Op die wijze kun je ook de internationale naamsbekendheid van Enschede vergroten. Een dergelijk evenement is ook nog eens goed voor de lokale economie. Voor mij is steeds duidelijker dat het kopen van de naam van het stadion een verkeerde investering is. Ik hoop dat de komende maanden de bedoelde verenigingen iets van zich laten horen. Dan wordt het ook voor de andere raadsleden duidelijk dat het verwerven van de naam een verkeerde investering is.

Dan nog even wat anders. Dezelfde Gerrit Dijkhuizen merkt in de nieuwsbrief van zijn partij op dat de huidige wethouder Sport beter is dan zijn voorgangers. Dat is wel een heel snelle conclusie na 1 jaar. Daarmee ga je ook voorbij aan de initiatieven die de vorige wethouder Sport, Joop Hassink, heeft genomen. Ik denk aan de IJsbaan en het WK voetbal onder 20. Daarnaast heeft hij veel kunnen betekenen voor de amateursport. De opmerking van de heer Dijkhuizen doet hier geen recht aan. Jammer, maar er valt wel een stukje van de puzzel op zijn plaats.


Gepost door Patrick Welman.

0 Reacties

Reageer

Terug naar overzicht

Welkom op mijn weblog!

Op 4 juni 2012 ben ik als wethouder van de gemeente Enschede benoemd. De stad waar ik geboren en getogen ben. Via mijn weblog krijg je hopelijk een goed beeld van het werk van een wethouder

Het weblog wil ik tevens gebruiken om mijn mening over actuele thema's te geven. Voor vragen en/of opmerkingen kan met mij contact opgenomen worden.

Mijn e-mailadres is p.welman@enschede.nl

Goodgoan!

 

Laatste postings


Archief